Min femåriga bror, [broderns namn], drunknade i en pool i grannskapet och sörjde mina barndomsupplevelser med sorg. Se vår FAQ för mer detaljerad information. Kundfeedback. Om du letar efter antagningsrådgivning plus redigering, då är vårt Allt-i-ett-paket till för ansökningsuppsats för tandläkarskola. Mitt intresse och talang för manuella färdigheter och passion för att tillhandahålla hälsotjänster till samhället drog mig istället till tandläkarkonsten. Helt enkelt måste du förklara varför du kommer att bli en bra tandläkare, ansökningsuppsats för tandläkarskola, både praktiskt och när det gäller att ägna sig åt patientvården.
Hur man skriver en tandläkarskola
Innan du börjar skapa ditt eget personliga uttalande från tandläkarskolan måste du granska några exempel på personliga uttalanden från tandläkarskolan, ansökningsuppsats för tandläkarskola. Dessa exempeluppsatser kan hjälpa dig att brainstorma och reflektera över vad du skulle vilja ha med i din uppsats. I den här bloggen kommer vi först att dyka in i några personliga uttalanden från tandläkarskolan ansökningsuppsats för tandläkarskola från våra egna tidigare framgångsrika studenter, och sedan går vi ansökningsuppsats för tandläkarskola våra beprövade strategier för att hjälpa dig skapa din egen från grunden! När du granskar dessa exempel kom ihåg att dessa är slutarbeten och resultatet av flera omgångar av granskningar av våra antagningsexperter som en del av våra program för granskning av ansökningar.
Att skriva fantastiska uttalanden för tandläkarskolan kräver tålamod och flera omgångar av revisioner innan ett perfekt uttalande kan skrivas. Obs: Om du vill navigera till specifika delar av artikeln, klicka på "Artikelinnehåll" ovan på mobilen eller på skrivbordet till höger för att se ansökningsuppsats för tandläkarskola översikt över innehållet. Den var fäst på min hjälm, men jag hade en chans till pucken, och jag tog den. Spelet stannade och mitt lag hittade min tand på isen. Jag tittade på läktaren. Min mamma ringde redan och fick första instruktioner från vår tandläkare för att rädda tanden. Inom 15 minuter var vi utanför kliniken när min tandläkare låste upp dörren, ansökningsuppsats för tandläkarskola, trots att det är en lördagskväll.
Som jag blev behandlad ansökningsuppsats för tandläkarskola en halvtimme kunde min tand räddas genom att stabilisera den när den läkte. Uppsats för ansökan om tandläkarskola insåg av denna erfarenhet att tiden är en faktor inom tandvården, och därmed en karriär inom tandvården. Min mamma är anställd och har bra tandtäckning, men så är det inte för många. Utan snabba kontroller kan både orala och medicinska problem som kan upptäckas och förebyggas bli allvarligare tillstånd. Vill du att vi hjälper dig att bli antagen till tandläkarutbildningen? Med denna medvetenhet har jag under de senaste 6 åren varit volontär på två sätt.
Nyligen, ansökningsuppsats för tandläkarskola upprätta en mobil klinik i en skola, där jag registrerar personlig information och tar en sjukdomshistoria för varje barn. En ung pojke, 10 år, klagade över konstant huvudvärk och smärta i kroppen. Vid undersökning, ansökningsuppsats för tandläkarskola märkte att hans tandkött var mörklila på sina ställen och blödde lätt. Vårt team larmade en lokalläkare om en potentiell immunstörning, och den unge pojken diagnostiserades och behandlades och återvände till god hälsa inom några månader. Den dagen lärde jag mig att munsjukvård är holistisk sjukvård och att det är ett privilegium att stödja dem som kanske inte har tid, resurser eller tillgång till munsjukvård.
Jag har haft detta privilegium i det som började som tandskuggning och är nu en deltidsanställning, där jag ansökningsuppsats för tandläkarskola mellan patienter och försäkringsbolag, hantera teamscheman och trösta oroliga patienter. Detta kan vara så enkelt som att hålla en hand medan tandläkaren utför proceduren. Eller så kanske jag håller en bebis medan pappan träffar hygienisten. Jag har arbetat hårt för att förstå vad som krävs för att växa och upprätthålla en framgångsrik tandläkarpraktik och känner mig kapabel att möta utmaningen med de många roller som krävs i detta dynamiska yrke. Jag gick med i ett stort antal andra klubbar med avsikt att delta i vår campusgemenskap och utveckla mina professionella färdigheter. I mitten av terminen insåg jag att jag hade övertecknat mig själv. Tyvärr räckte inte viljestyrka och lust till.
Mina betyg blev lidande när jag försökte hantera mitt ansvar. Genom att delta i tidshanteringsseminarier och lära mig att hantera tid istället för att styras av tid, kunde jag hämta mina betyg. Spänst är som en muskel som behöver tid, träning och uthållighet för att bygga. Från en idrottsolycka till volontärarbete ansökningsuppsats för tandläkarskola undertjänt samhälle, till anställning på en tandläkare och en akademisk karriär som visar både misstag och återhämtning, jag har funderat noga på vad tandvård är.
En tandläkare är ansökningsuppsats för tandläkarskola av ett större vårdteam, och en tandläkare kan ofta inte bara behandla en enskild patient under decennier, utan ge vård mellan generationerna till en familj. Jag strävar efter tandvård för att följa mina patienter genom livet, 6 månader i taget, och erbjuda medkännande hälsovård för hela människor. Jag var 16 och deltog i en TV-sänd bakserie. Vår sjätte utmaning gav oss 3 timmar på oss att baka perfekt ansökningsuppsats för tandläkarskola mest dekadenta och tajmingskrävande efterrätten: mille-feuille - lager av smördeg, fyllda med vispad grädde och vaniljsås och glaserad ovanpå. Jag önskar att jag kunde säga att min efterrätt var ett mästerverk, ansökningsuppsats för tandläkarskola, men när timern räknade ner och jag pläterade den, sipprade fyllningen och bakverket smulades sönder.
Både tandvård och konkurrenskraftig bakning kräver innovation och spetskompetens, kommunikation och ansvarighet, och nödvändigheten av precision, fokus och en stadig hand. Båda mina föräldrar är tandläkare, ansökningsuppsats för tandläkarskola. Även om deras karriärers inflytande på min egen tillgång till kunskap inte kan underskattas, har jag varit djupt medveten om att fatta ett självständigt karriärbeslut. Det beslutet är mitt eget, men mina föräldrar har visserligen öppnat unika samtal kring etik, ansökningsuppsats för tandläkarskola, och patientvård till mig. Jag utvecklade en förmåga att förutsäga vilka produkter och teknologier som var jippon och som effektivt skulle stödja excellens inom patientvård.
Denna förmåga har gjort mig till något av en informell konsult för mina föräldrar och deras kollegor, som värdesätter mina insikter om innovation och effektivitet av nya behandlingar. Medan tekniken är i framkant av förändring, är det som förblir konsekvent över tiden vikten av kommunikation och ansvarsskyldighet för att ge utmärkt patientvård. Ann Lee, ansökningsuppsats för tandläkarskola, en käkkirurg, under de senaste 3 åren. Bland många saker visade hon mig att kommunikation är ansvarsskyldighet. Många av hennes patienter är barn och tonåringar som har fått tänder utdragna av ortodontiska skäl. Sonen till en familj som hade varit Dr. Trots bekantskap med familjen granskade läkaren noggrant utvinningsprocessen för att förbereda dem effektivt. Förfarandet gick bra på kontoret; men på vägen hem började pojken blöda.
En artär hade äventyrats under operationen. Jag såg som Dr. Lee packade benvax runt artären för att stoppa blödningen. Det som slog mig med den här upplevelsen var den standard av ansvarsskyldighet som kirurgen höll sig till, när hon kommunicerade med familjen via telefon, ringde ett hembesök senare samma kväll på väg hem och hade jour under helgen för att säkerställa att säkerhet och läkning av barnet. Familjen behöll sitt förtroende för Dr. Lee på grund av hennes öppna kommunikation och ansvarskänsla. Jag lärde mig också hur ömtåligt och tekniskt tandarbete är, som kräver både skicklighet och precision. Volontärarbete i en tandläkarbrigad i Haiti, Mirlande, 6, lärde mig om sårbarhet och tillit.
Mirlande var rädd och ovillig att öppna munnen för sin första tandundersökning. Jag tog henne åt sidan och medan hon tittade på skar jag en perfekt tand från tvål med hjälp av tandinstrument. Jag snidade långsamt och exakt och gav henne sedan presenten. Hon stoppade in tanden i fickan och lät mig sedan rengöra hennes tänder. Jag slogs omedelbart av sårbarheten hos inte bara mjukvävnad utan även hjärtan, när hon lutade sig bakåt och öppnade munnen i förtroende. Detta ögonblick befäste mitt beslut att bli tandläkare. Även om den tidigare jämförelsen mellan bakning och tandvård bara är en analogi, är det en som antyder att jag har utvecklat nyckelfärdigheter och är medveten om de kärnkompetenser en tandläkare måste ha för att på bästa sätt betjäna sina patienter professionellt och etiskt, ansökningsuppsats för tandläkarskola.
Tandvård är mitt yrke, ansökningsuppsats för tandläkarskola en hobby, men båda talar till min investering i spetskompetens, precision och att göra för andra. GRATIS WEBKLASS Hur du får din tandläkarskola att sticka ut ","buttonText":"Registrera dig nu! Om du ansöker till tandläkarskolor i Kanada eller USA, ansökningsuppsats för tandläkarskola, ett personligt uttalande, eller liknande uppsats, krävs ofta som en del av ditt ansökningspaket, oavsett om du ansöker via AADSAS eller TMDSAS. Den här bloggen hjälper dig att förstå de viktigaste sakerna du måste göra och som du måste undvika när du skriver din uppsats, med exempel på tandläkarskolans personliga uttalande som visar dessa strategier, så att du kan utarbeta det starkaste och mest övertygande personliga uttalandet i tandläkarskolan som möjligt.
Ett personligt uttalande för tandläkarskolan är din möjlighet att visa antagningskommittéer vem du är som person och blivande tandläkare, förutom ditt CV, GPA, DAT-poäng för tandläkarbegåvningstest och andra kvantitativa data. Som alla personliga uttalanden bör tandläkarskolans personliga uppsats vara en berättande redogörelse som ger antagningskommittén möjlighet att lära sig mer om dig än vad som kan förmedlas i ett torrt dokument som ett CV eller utskrift. För tandläkarskola ADEA AADSAS-ansökningar kräver American Dental Education Association en uppsats på högst 4, tecken inklusive mellanslagansökningsuppsats för tandläkarskola måste visa dina viktigaste personliga egenskaper, ambitioner och skäl för att göra karriär inom tandvård till de skolor som du söker till.
Genom att göra det kan du också ta reda på om det finns några specifika krav på uppsatsens längd, ansökningsuppsats för tandläkarskola, om det finns en specifik uppmaning till vilken ansökningsuppsats för tandläkarskola måste svara i din tandläkarskola och om det finns några andra ansökningskrav. Helst kommer du att skapa en berättelse eller detaljera ett avgörande ögonblick som hjälpte dig att inse varför detta är yrket du vill utöva. För att berätta en fantastisk historia, "visa, berätta inte" - här är en video som bryter ner detta koncept:. Din tandläkarskola ska också uttrycka varför du är en stark kandidat och en ansökningsuppsats för tandläkarskola passar" för skolan och programmet, samtidigt som du väcker din läsares intresse.
Granska vår blogg, tandläkarskola för att ta reda på vilka skolor som är bäst lämpade för dig. Antagningskommittéer kommer att granska hundratals av dessa personliga uttalanden, så dra på yrkets värderingar och institutionens uppdrag för att lyfta fram din anpassning till visionen och målen för detta yrke, och gör det på ett sätt som är engagerande och roligt att läsa. Återigen, berättelse är ett bra sätt att göra detta - människor älskar berättelser och dras ofta naturligt in av dem. Tänk på detta när du börjar skriva din uppsats. I ditt personliga uttalande vill du presentera ditt allra bästa jag, betona din genuina passion för området och din entusiasm för att arbeta i ett sjukvårdsyrke som tandvård. Använd polerad prosa som representerar din genuina röst och skäl för att utöva yrket, och skriv på ett sätt som kommer att vara begripligt även för dem utanför denna speciella specialisering.
Helt enkelt måste du förklara varför du kommer att bli en bra tandläkare, både praktiskt och när det gäller att ägna dig åt patientvård. Vad betyder det för dig att ägna dig åt yrket och till patienterna? Vilka erfarenheter har du haft av tandläkarkåren hittills och hur har dessa påverkat dig? Vilka är dina prioriteringar som blivande tandläkare? Att tänka igenom dessa frågor, samtidigt som du pekar på konkreta erfarenheter eller prestationer som stödjer dina svar, kommer att hjälpa kommittén att se inte bara vem du är nu, utan vem du arbetar för att bli när du strävar efter målet att bli tandläkare.
Här är en bra video om var du kan leta efter inspiration när du försöker skapa ett personligt uttalande från tandläkarskolan:. Med hänvisning till erfarenheter som diskuteras i dessa material, ansökningsuppsats för tandläkarskola, i syfte att utöka dem eller kontextualisera dem, är bra. Ditt personliga uttalande från tandläkarskolan bör inte vara en torr recitering av händelser i ditt CV, ansökningsuppsats för tandläkarskola. Det ska vara ett övertygande och engagerande arbete som bygger på bara några få utvalda erfarenheter som representerar dina intressen, prioriteringar och det arbete du har gjort hittills i arbetet mot att bli tandläkare.
Till exempel, istället för att ge namn, datum och allmänna fakta om din erfarenhet som volontär, kan du berätta en historia om en särskilt meningsfull prestation eller interaktion, och reflektera över hur det hjälpte till att befästa din önskan att fortsätta denna karriär. Vi kan hjälpa! Det är dock avgörande att du reflekterar över detta utifrån ett perspektiv av tillväxt, motståndskraft, ansökningsuppsats för tandläkarskola, och förmåga till förbättring, snarare än att fokusera på det negativa. Om dina betyg fick en träff en termin på grund av förmildrande omständigheter, för all del, ta dig tid att förklara detta, om du tror att det kommer att vara till hjälp och det ofta är. Diskussionen kring omständigheterna bör dock vara minimal - bara en upplägg för en mer påtaglig diskussion om vad du lärt dig, ansökningsuppsats för tandläkarskola, hur du växte osv.
Beskriv snarare kortfattat händelsen, ställ dig till ditt misstag eller felsteg om tillämpligt och äg sedan mest tid åt att förklara hur du tog upp problemet, hur du gick förbi det och varför du kommer att bli en bättre framtida professionell för att ha gått igenom det. Du måste börja tidigt - ett starkt personligt uttalande kan ta månader och många ändringar för att vara det bästa det kan vara.
orsaker och effekter av skilsmässa uppsats
I ditt personliga uttalande vill du presentera ditt allra bästa jag, betona din genuina passion för området och din entusiasm för att arbeta i ett sjukvårdsyrke som tandvård. Använd polerad prosa som representerar din genuina röst och skäl för att utöva yrket, och skriv på ett sätt som kommer att vara begripligt även för dem utanför denna speciella specialisering. Helt enkelt måste du förklara varför du kommer att bli en bra tandläkare, både praktiskt och när det gäller att ägna dig åt patientvård. Vad betyder det för dig att ägna dig åt yrket och till patienterna? Vilka erfarenheter har du haft av tandläkarkåren hittills och hur har dessa påverkat dig?
Vilka är dina prioriteringar som blivande tandläkare? Att tänka igenom dessa frågor, samtidigt som du pekar på konkreta erfarenheter eller prestationer som stöder dina svar, kommer att hjälpa kommittén att se inte bara vem du är nu, utan vem du arbetar för att bli när du strävar efter målet att bli tandläkare. Här är en bra video om var du kan leta efter inspiration när du försöker skapa ett personligt uttalande från tandläkarskolan:. Att hänvisa till erfarenheter som diskuteras i dessa material, i syfte att utöka dem eller kontextualisera dem, är bra. Ditt personliga uttalande från tandläkarskolan bör inte vara en torr recitering av händelser i ditt CV. Det ska vara ett övertygande och engagerande arbete som bygger på bara några få utvalda erfarenheter som representerar dina intressen, prioriteringar och det arbete du har gjort hittills i arbetet mot att bli tandläkare.
Till exempel, istället för att ge namn, datum och allmänna fakta om din erfarenhet som volontär, kan du berätta en historia om en särskilt meningsfull prestation eller interaktion, och reflektera över hur det hjälpte till att befästa din önskan att fortsätta denna karriär. Vi kan hjälpa! Det är dock avgörande att du reflekterar över detta utifrån ett perspektiv av tillväxt, motståndskraft och förmåga till förbättring, snarare än att fokusera på det negativa. Om dina betyg fick en träff en termin på grund av förmildrande omständigheter, för all del, ta dig tid att förklara detta, om du tror att det kommer att vara till hjälp och det ofta är.
Diskussionen kring omständigheterna bör dock vara minimal - bara en upplägg för en mer substantiell diskussion om vad du lärde dig, hur du växte, etc. Beskriv snarare kortfattat händelsen, ta till vara på ditt misstag eller misstag om tillämpligt och äg sedan mest tid åt att förklara hur du tog upp problemet, hur du gick förbi det och varför du kommer att bli en bättre framtida professionell för att ha gått igenom det. Du måste börja tidigt - ett starkt personligt uttalande kan ta månader och många ändringar för att vara det bästa det kan vara. Du måste tänka mycket på detta dokument, eftersom det är en mycket viktig komponent i din ansökan.
Det här är din chans – och ofta din enda chans – att tilltala utvärderarna på mänsklig nivå innan du svarar på frågor om tandläkarskola, inklusive MMI-frågor. Så, snarare än att tänka på detta som en syssla, se det som en möjlighet att visa ditt bästa jag för antagningskommittén. Sök expertfeedback och gör det tidigt nog att du kan granska, revidera och implementera alla nödvändiga ändringar för att göra din tandläkarskola till det bästa det kan vara. Vi formas av våra livserfarenheter, och min mest påverkande livserfarenhet inträffade när jag var ett år gammal. Min femåriga bror, [broderns namn], drunknade i en pool i grannskapet och sörjde mina barndomsupplevelser med sorg.
Jag minns sorgen som dröjde kvar i min familj och mina känslor av att vilja trösta dem, särskilt min far. När han kom hem från sina långa arbetsdagar klättrade jag upp bredvid honom vid köksbordet och klappade honom på ryggen i hopp om att lindra hans förtvivlan. Att växa upp i ett tätt sammansvetsat, första generationens grek-amerikanska hushåll stärkte min familj när vi arbetade igenom vår sorg, och denna tragedi gjorde mig skarpt medveten om att ingenting borde tas för givet. Det var inte bara smärtan som jag delade med min far; det var vår passion för tänder. När jag var sex år gammal var jag glad över att få berätta för honom att min första primära tand var lös. Det var fascinerande att se honom klippa och knyta en bit tandtråd runt den tanden.
Med min hand i hans drog vi tillsammans ut min första centrala framtand. Upprymdheten från att dra ut min tand, höra knäcket och stryka min tunga mot det ihåliga utrymmet i mitt tandkött väckte mitt intresse för tänder. Jag fortsatte med att dra resten av mina primära tänder, på egen hand; det kom naturligt för mig. Därefter gick jag vidare till att dra ut alla min yngre systers lösa tänder. I tredje klass bad mina kamrater mig att dra ut sina lösa tänder, och jag genomförde min "övning" på skolans toalett. Ännu viktigare, jag omhuldade hur mina kamrater inte bara litade på mina färdigheter utan litade på min förmåga att trösta dem. Under vår grekiska påskmåltid är det tradition att servera ett helt stekt lamm.
I åratal efter middagen när min familj lämnade bordet dröjde jag kvar för att öppna lammkäken, dra ut tänderna, bleka dem och studera den växtätande orala anatomin och jämföra den med min egen allätare. När jag var tolv år gammal var det uppenbart att jag var redo att bredda mina erfarenheter. Min pappa och hans medarbetare bjöd in mig att skugga och hjälpa till med deras tandläkarpraktik. Jag såg att min far inte bara byggde sin praktik utan också hans genuina relationer med sina patienter. Betydelsen av tandläkar- och patientrelationen blev ännu tydligare under min tid som volontär som tandläkare på [klinikens namn] som ger tandvård åt sjukhusets patienter inklusive de på Cancervårdsenheten.
Där kom jag i kontakt med en mångsidig patientpopulation, de flesta vars cancer hade påverkat deras munhälsa. Vårt leende, vår mun, är en av de första sakerna som folk lägger märke till hos oss. När kemoterapi tar bort en persons hår, kan dess påverkan åtgärdas med en peruk. Men effekten av sjukdomen på en persons ansikte och mun påverkar också självkänslan och kräver ett botemedel. Jag observerade tandläkarna som arbetade för att hitta de bästa behandlingsalternativen för sina patienter samtidigt som de tog hänsyn till deras ekonomiska situation. Eftersom jag var trespråkig på engelska, grekiska och spanska kunde jag ge känslomässigt stöd till många av dessa patienter. Att se deras leenden och självförtroende återvända tände ytterligare min passion för tandvård. Att vara en första generationens grekamerikan har gett mig perspektiv på mitt grekamerikanska liv.
Att arbeta som översättare för sjukgymnastikavdelningen på [vårdhemmets namn] gjorde att jag kunde fördjupa mig i min kultur och att ytterligare inse vikten av kommunikation för att ge utmärkt vård. Många av invånarna har liten eller ingen familj och längtar efter sällskap. När jag reflekterar tillbaka på mina mest tillfredsställande upplevelser, inser jag att det är mellanmänskliga kontakter som ger mig mest tillfredsställelse. Precis som jag försökte lindra min fars smärta efter min brors död, såg jag min far, andra utövare och till och med mig själv på tandläkarmottagningen, sjukhuset och vårdhemmet ge tröst genom uppriktigt lyssnande och samtal.
När jag ger mig ut på nästa steg på denna resa är det mitt mål att aldrig tappa patienterna ur sikte som är värdiga oral och känslomässig vård. De avgörande ögonblicken i mitt liv har utvecklat mina två passioner, människor och tandvård. Förlust kan skapa stor smärta, men den kan också ge oss stor styrka och medkänsla. Jag har lärt mig att båda dessa passioner är lika viktiga för mig, och det är viktigt att inte kompromissa med den ena för den andra. Jag strävar efter att varumärket mitt framtida yrke genom att bemästra vetenskapen om tandvård och konsten att skapa en förtroendefull patientmiljö. Ingenting kan skrämma min far. Oavsett om det är en jättespindel, ett aggressivt möte eller karriärmotgångar - han skrämms aldrig och hanterar allt med nåd. Men innan han besökte en tandläkare, var min far så orolig att han skulle förlora sömnen natten innan.
Han undvek tandläkarbesök så mycket som möjligt, men det oundvikliga besöket inträffade efter att hans fallande tänder försämrade hans förmåga att äta fast föda. Efter framgångsrika tandimplantat kunde min far äta maten han älskar. Dessutom kunde han skratta med självförtroende igen eftersom han inte längre behövde oroa sig för att dölja sina tänder. Därför fokuserade jag under hela min grundutbildning på att utforska och utveckla de egenskaper som skulle bidra till att bli en kompetent och empatisk tandläkare. Effektiva kommunikationsförmåga och förmågan att känna empati med andra är avgörande för att bygga en professionell och förtroendefull tandläkare-patientrelation.
Som volontär för beteendevård på [sjukhusets namn] arbetade jag nära patienter med demens. På grund av deras neurologiska tillstånd befann jag mig i många oväntade situationer som krävde snabb och effektiv problemlösning. En gång, när hon följde med en kvinnlig äldre under en gudstjänst, blev hon förvirrad vid ankomsten trots att hon tidigare uttryckt intresse för att delta i gudstjänsten. Jag försökte lugna henne, men hon kunde inte höra mig bra på grund av hörselnedsättning. När fler och fler skötare tittade över bad jag försiktigt att få eskortera patienten ut ur rummet. När jag var utanför förklarade jag för henne varför vi var tvungna att gå. Under hela vår interaktion kände jag empati med henne genom att förstå att hennes beteende inte berodde på dåliga avsikter utan snarare hennes oförutsägbara tillstånd.
Från vårt samtal insåg jag att patienten ville ha det sällskap hon saknade när hon lämnade tjänsten. Därför erbjöd jag mig att chatta med henne och vi pratade under resten av mitt servicebesök. Under alla mina besök tog jag initiativet att agera med öppenhet, medkänsla och empati för att undvika att dra fördel av den redan utsatta befolkningen. Genom att göra det är jag bättre rustad att validera deras känslor och lösa eventuella konflikter samtidigt som jag upprätthåller en säker miljö. Förutom en empatisk personlighet bör en professionell tandläkare känna passion för att förnya genom forskning och förespråka för sina patienter. Det senaste året har jag arbetat som forskarstudent vid [namnet på universitetet].
Innan denna tjänst hade jag ingen erfarenhet av klinisk forskning och min kunskap om njurcancer var begränsad. Men jag har alltid varit passionerad om att lära mig och förbättra patientvården genom forskning. Efter att snabbt ha kommit ikapp med den litteratur som krävs, blev jag involverad i flera kliniska forskningsprojekt, inklusive mitt eget projekt om genetisk screening vid njurcancer. Jag intervjuade patienter som uppfyllde kriterierna för remisser för genetisk screening för att bygga upp en databas för framtida forskning om relaterade ämnen. Eftersom jag kände till betydelsen av genetisk screening för att säkerställa effektivare övervakning och behandling för patienter och familjer, förespråkade jag för genetisk screening under patientintervjuer.
Förutom att ställa forskningsrelaterade frågor till patienter, svarade jag på alla deras frågor om könscellstestning till fullo. Jag fortsätter för närvarande forskningen inom genetisk screening som mitt avhandlingsprojekt, som bedömer patientens medvetenhet om proceduren och identifierar orsaker till varför patienter är intresserade eller oroliga för ett sådant ingrepp. Jag tror att det är lika viktigt att dela information från forskning med patienter som att bedriva forskning. Därför planerar jag att använda den insamlade informationen för att konstruera pedagogiska broschyrer och videor som kommer att öka patientens övergripande medvetenhet och hjälpa dem att fatta välgrundade beslut angående könscellstestning.
Förutom viljan att lära sig och dela kunskap, bör en kompetent tandläkare vara angelägen om att tillämpa sin inlärning för att ge tillbaka till sitt samhälle. Som volontär för [namn på organisation], en [namn på stad]-baserad ideell organisation, hjälpte jag veckovisa workshops som lärde grundskoleelever om ämnena STEM vetenskap, teknik, teknik och matematik. Denna möjlighet gav mig också möjlighet att interagera med elever från olika bakgrunder. En gång var det en elev på autismspektrum i min klass. Jag tog initiativet till att arrangera ett möte med verkstadsinstruktören och läraren för att diskutera hur man kan hjälpa eleven att få ut det mesta av verkstäderna.
Efter mötet utformade instruktören och jag en detaljerad strategi för att hjälpa eleven att behålla fokus under lektionen. Eftersom instruktören skulle vara sysselsatt med undervisning, skulle jag implementera strategin genom att kolla upp eleven ofta. Jag använde en belöningsteknik som gjorde det möjligt för eleven att spela sitt favoritspel i 5 minuter efter att ha avslutat uppgiften tilldelad av instruktören. Sedan dess har jag identifierat och utvecklat de färdigheter som skulle hjälpa mig att bli en tandläkare som inte bara har skickligheten att tillhandahålla kvalitetsbehandling, utan också empatin att hantera patientens ångest. Föreställ dig att gå ut och äta lunch en dag, hoppa in i din bil för att köra hem, bara för att vakna några timmar senare med den mest olidliga smärta du någonsin upplevt hittills.
En läkare tar bort glasbitar från sidan av ditt huvud. Det hörs ett högt ljud i baksidan av din hjärna. Du är extremt förvirrad. En sjuksköterska förklarar för dig att du var med om en allvarlig bilolycka och att du är på intensivvårdsavdelningen. En intensiv känsla av rädsla sköljde över mig när jag började tänka på de potentiella konsekvenserna av denna upplevelse skulle ha på mitt liv. När jag var ung följde jag regelbundet med min pappa till jobbet. Jag känner flera av hans patienter och jag njöt verkligen av att se dem tas om hand på många sätt. Min dröm har alltid varit att kunna ge samma höga sjukvård till så många patienter som möjligt.
Den här drömmen verkade omöjlig när jag fick reda på av min läkare att mitt liv kanske aldrig blir detsamma igen. Jag var tvungen att lära mig att gå och prata igen, mitt korttidsminne var allvarligt försämrat och jag hade försvagande migrän dagligen. Jag minns hur jag kände när jag gick för att ta mitt första steg efter bilolyckan och föll på golvet. Det var förödande. Jag måste erkänna att jag först tappade min dröm om att bli tandläkare ur sikte. En tugga i taget. Den mest monumentala läxan jag lärde mig av den här upplevelsen har varit att aldrig ge upp eller tappa bort det som är viktigt för dig.
Allt är möjligt när du bestämmer dig för något och arbetar varje dag mot det målet. Efter år av rehabilitering nådde jag äntligen den punkt där jag kunde återgå till min grundexamen. Min förmåga att lära mig ny information kom tillbaka till mig ganska bra. Sedan dess har min hjärna och minne återhämtat sig helt, vilket har förbluffat mina läkare. Under hela min återhämtningserfarenhet har jag sett en mängd olika discipliner inom hälso- och sjukvårdsbranschen i första hand och jag är fortfarande mest intresserad av tandvårdsområdet. Jag tycker att det är fascinerande hur munhälsa kan påverka kroppens allmänna hälsa; inte bara förmågan att äta och smälta mat på rätt sätt, utan hur vissa bakterier i munnen har kopplats till många andra systemiska sjukdomar.
Den orala-systemiska kopplingen är något jag är glad över att lära mig mer om. Under mitt tillfrisknande tillbringade jag flera år som patient hos många olika vårdpersonal inom många olika områden. Dessa erfarenheter har gjort det möjligt för mig att se vården ur ett patientperspektiv och gett mig insikt om hur patienter gillar att bli behandlade. De bästa vårdpersonalen är vänliga och medkännande, med en stor förmåga att kommunicera på en nivå som patienten till fullo kan förstå. Sedan jag har återgått till min grundexamen har jag arbetat som volontär på en ideell tandvårdsklinik. Jag var återigen på kontoret och hjälpte till och observerade många individers munhälsovård.
Jag kände mig hemma. Detta bekräftade min livsdröm om att bli tandläkare och har inspirerat mig att fortsätta driva på mot det. När som helst kan livet kasta dig i riktningar du inte förväntade dig. Jag har lärt mig värdet av att tjäna förtroende; uppnås genom medkänsla, kommunikation och en hög nivå av omsorg. Jag är hängiven åt att uppnå mitt livssyfte att tjäna andra. Det är den jag är och den jag kommer att bli som tandläkare. Under min barndom tillbringade jag det mesta av min tid med att skapa former av lera, eftersom jag tyckte om att uppmärksamma de mest diskreta detaljerna. När jag fyllde 5 år gav min mamma mig ett kit som innehöll skulpteringsmaterial. Konsten att skulptera förälskade mig; Jag blev snabbt fördjupad i hantverket, använde det som en kanal för att uttrycka mig för världen omkring mig, utvecklade mina skicklighetsfärdigheter organiskt.
Sedan dess har min fritid glatt gått åt till att skapa olika skulptörer, konstformer som jag är stolt över. Föga anade jag att min kärlek till konsten att skulptera skulle hjälpa mig att upptäcka min sanna passion och mitt kall i livet: tandvård. Vid 18 års ålder uppnådde jag en plats bland andra tävlande i antagningsprovet [namn på universitetet]. Att växa upp i en familj av medicinsk personal inspirerade mig att börja min medicinska utbildning i Iran. Mitt intresse och talang för manuella färdigheter och passion för att tillhandahålla hälsotjänster till samhället drog mig istället till tandläkarkonsten.
Jag började skugga en tandläkare för att utforska mitt intresse. Jag observerade tandingrepp och blev bekant med den dynamiska arbetsmiljön på tandläkarmottagningar. En gång var det ett barn som kom till kontoret med en abscesserad tand, gråtande av smärta. Hans mor, upprörd och bekymrad, vädjade till sekreteraren om ett möte. Sekreteraren var upptagen med att hjälpa andra patienter och kunde tyvärr inte ta hand om den aktuella situationen. Jag insåg att vi var i en kritisk situation och fortsatte med att informera tandläkaren. Tandläkaren förklarade lugnt situationen och proceduren som han skulle utföra, för både barnet och hans mamma, vilket gav dem en viss lättnad.
Jag stannade hos patienten och hans mamma under tandingreppet och gav känslomässigt stöd. Efter att proceduren var avslutad verkade både patienten och hans mamma lugnade och lättade. Det var ett dyrbart och oförglömligt ögonblick för mig; det lärde mig vikten av korrekt kommunikation med patienter och dess inverkan på deras respektive upplevelser under deras besök på tandläkarmottagningar. Denna skuggning under mitt första år av min läkarutbildning öppnade dörren till en ny värld för mig; Jag kunde hitta fältet som representerade min sanna kallelse och passion i livet. Jag var omedelbart exalterad över att ändra mitt livs kurs, och börja på det här nya kapitlet med att utöva tandläkarvärlden. När jag kom till Kanada började jag skugga en allmäntandläkare, [tandläkarens namn] och en ortodontist, [namnet på ortodontist].
Jag kunde observera hur läkare återställer munhälsan och förändrar livet för sina patienter. För två år sedan var det ett litet barn som kom till [namnet på ortodontist] klinik i hopp om att få sitt bett anpassat. När jag började prata med honom fick jag veta att han hade blivit mobbad i skolan på grund av formen på hans tänder som gjorde att han tappade sin självkänsla. När han började sin behandling var han rädd för att bli mobbad på grund av hans tandställning, men jag lyssnade uppmärksamt på honom, lugnade honom och lät honom veta att det inte fanns någon anledning att vara uppmärksam på mobbare. Under de senaste två åren har jag kunnat se hans framsteg och det slutliga resultatet var inspirerande. Han fick tillbaka sitt självförtroende och fick det vackraste leendet.
Efter den här erfarenheten och många andra erfarenheter som skuggade tandläkare, blev jag ännu mer motiverad att satsa på tandvård som min karriär. Jag lärde mig att aktivt lyssnande och kommunikation är avgörande för att bygga förtroende, skapa kvalitetskontakter och överlag bli en medkännande, omtänksam tandläkare. Efter några sekunders tvekan öppnade hennes patient äntligen ögonen och jag såg förvånat när hon började snyfta. Efter 15 år av att ha levt med flisade tänder och konstant tvivel på sig själv, var hennes leende perfekt igen. Min alumnimentor [läkarens namn] hade bjudit in mig att skugga henne på hennes klinik och hon förklarade senare att det var vanligt att se patienter svara med glädje och tårar när de såg sitt drömleende.
Det ögonblicket resonerade med mig och tog mig tillbaka till en liknande tid under min tonårstid. Precis som mina kamrater kämpade jag med min image och mitt självförtroende. I kombination med att ha sneda tänder och hängslen gjorde detta till en svår tid i skolan. Min brist på självkänsla fick mig att undvika sociala situationer vid en tidpunkt då jag borde ha byggt upp relationer med mina kamrater. På senare år, när mina hängslen lossnade, befriades mitt leende, och med det, mitt självförtroende. Detta fortsatte in på universitetet där mitt självförtroende växte till att bli en tillgång och uppmuntrade mig att gå med i studentgrupper, utmärka mig akademiskt och bli en studentledare i mitt [universitetsnamn]s community.
I det ögonblicket insåg jag att tandvård är mer än att bara förbättra ett fysiskt leende, utan det påverkar i hög grad hur vi känner om hela oss själva. Under mina uppväxtår på gymnasiet och med ett starkt intresse för naturvetenskap uttryckte jag en önskan att tidigt göra karriär inom vården. Det var genom min volontärerfarenhet på ett lokalt sjukhus i Dubai och rotation genom flera medicinska specialiteter som ytterligare bekräftade min övertygelse, att tandvård var rätt väg för mig. När jag utforskade tandvården var den breda omfattningen av praktiken den erbjöd spännande. Det fascinerade mig att se leken mellan inlärd kunskap och behovet av skicklighet, tillsammans med kreativitet och estetisk känsla för att ge bästa resultat.
Genom skuggmöjligheter lärde jag mig vikten av kommunikation med patienter, att vara lyhörd för deras behov och frågor. Cheryls utåtriktade självförtroende och goda humör satte min situation i perspektiv. Cheryl var stark, snäll och förvånansvärt hoppfull. Hon fokuserade aldrig på sina missbildningar i ansiktet, utan alltid på den förväntade förbättringen av hennes utseende. Hennes förmåga att finna styrka inom sig själv inspirerade mig att bli en starkare person. Det motiverade mig att göra en karriär där jag kunde hjälpa dem som Cheryl att uppnå den styrka hon besitter. Vid den tiden vände mitt initiala intresse till psykologi. Imponerad av Cheryls synsätt, jag förbise källan till hennes styrka: hon visste att behandlingen kommer att förbättra hennes utseende.
Med fokus på de känslomässiga aspekterna av hennes sjukdom arbetade jag som volontär vid neuropsykiatriska institutet. Där övervakade jag de dagliga aktiviteterna för ungdomar, lekte med dem och hjälpte dem att klä på sig. Jag arbetade med crack-bebisar, autistiska barn och barn som hade allvarliga beteendeproblem. Jag tyckte om att umgås med barnen, men jag blev ofta frustrerad över att jag inte kunde hjälpa dem. Till exempel slog en ung autistisk pojke sig själv ofta. Ingen fick stoppa det här barnet. Vi var tvungna att vända oss bort och låta honom ständigt slå och skada sig tills han tröttnade. Jag blev allt mer besviken över bristen på framsteg jag såg i mitt volontärarbete på NPI, men mitt jobb knuffade mig återigen i rätt riktning. Under höstkvartalet av mitt juniorår på college lämnade jag godisaffären där jag hade arbetat i nästan fem och ett halvt år, och jag började arbeta som senior kontorist i Anesthesiology Residency Program.
Ironiskt nog hjälpte arbetet, som ofta försvårade studierna, mig att hitta rätt väg. Där lärde jag mig om oral och maxillo-facial specialitet, vilket gör att jag kan hjälpa människor som Cheryl. För att utforska mitt intresse för tandvård, anmälde jag mig frivilligt som tandläkarassistent i Dr. Millers tandläkare. Miller introducerade mig för olika tandtekniker. Även om jag huvudsakligen var observatör hade jag möjlighet att interagera med patienterna. Jag kom i kontakt med en mångsidig patientpopulation med olika problem och tandvårdsbehov. Jag observerade som Dr. Miller behandlade varje patient individuellt och behandlade var och en efter bästa förmåga. Han bekantade mig med strategier för muntlig hälsa och förebyggande av sjukdomar. Jag lärde mig mycket av honom och som ett resultat växte mitt intresse för tandvård.
Jag väljer att göra karriär inom tandvården efter att ha följt en omständlig väg. Min vänskap med Cheryl motiverade mig att gå in på ett område där jag kan hjälpa de svårt vanställda att hantera sitt tillstånd.
No comments:
Post a Comment