Toulmin-modellen är ett vanligt tillvägagångssätt i akademiska uppsatser. Du kommer förmodligen också att behöva skriva forskningsuppsatser för skolan. Ska röstregistreringen vara automatisk? Bör vaccinationer krävas för att elever ska gå i offentlig skola? Du kan göra en lista med idéer och begränsa dem till en handfull saker och sedan utöka skriva argumenterande uppsatser idéer med några potentiella punkter du vill slå på, skriva argumenterande uppsatser.
Organisationer om underrättelsedesign
Publicerad den 24 juli av Jack Caulfield. Reviderad den 6 december, En argumenterande uppsats uttrycker ett utökat argument för ett visst avhandlingsuttalande. Författaren tar en tydligt definierad ställning till sitt ämne och bygger upp ett evidensbaserat fall för det, skriva argumenterande uppsatser. Argumenterande uppsatser är den i särklass vanligaste typen av uppsats att skriva på universitetet. Innehållsförteckning När skriver du en argumenterande uppsats? Förhållningssätt till argumenterande skriva argumenterande uppsatser Presentera ditt argument Kroppen: Utveckla ditt argument Avsluta ditt argument Vanliga frågor om argumenterande uppsatser, skriva argumenterande uppsatser. Du kan bli tilldelad en argumenterande uppsats som en skrivövning på gymnasiet eller i en kompositionsklass.
På universitetet kommer de allra flesta uppsatser eller uppsatser du skriver att innehålla någon form av argumentation. Till exempel handlar både retorisk analys och litteraturanalysuppsatser om att argumentera om texter. På universitetsnivå innebär alla uppmaningar nedan en argumenterande uppsats som lämpligt svar. Din forskning bör leda dig att utveckla en specifik skriva argumenterande uppsatser på ämnet. Uppsatsen argumenterar sedan för den positionen och syftar till att övertyga läsaren genom att presentera dina bevis, utvärdering och analys. En argumenterande uppsats bör vara objektiv i skriva argumenterande uppsatser närma sig; dina argument bör förlita sig på logik och bevis, inte på överdrift eller vädjan till känslor.
Det finns många möjliga tillvägagångssätt för argumentativa uppsatser, men det finns två vanliga modeller som kan hjälpa dig att börja beskriva dina argument: Toulmin-modellen och Rogerian-modellen. Att skriva argumenterande uppsatser Toulmin-modellen består av fyra steg, som kan upprepas så många gånger som behövs för argumentet:, skriva argumenterande uppsatser. Toulmin-modellen är ett vanligt tillvägagångssätt i akademiska uppsatser. Du kanske:. Den Rogerianska modellen består också av fyra steg som du kan upprepa under hela din uppsats:.
Att skriva argumenterande uppsatser modellen bygger upp en tydlig bild av båda sidor av ett argument och söker en kompromiss. Det skriva argumenterande uppsatser särskilt användbart när människor tenderar att vara oense om den fråga som diskuteras, vilket gör att du kan närma dig motsatta argument i god tro. Oavsett vilket tillvägagångssätt du tar, bör din uppsats alltid vara strukturerad med en inledning, en text och en slutsats. Scribbr Plagiat Checker. Liksom andra akademiska uppsatser börjar en argumenterande uppsats med en introduktion. Internets spridning har haft en världsomvälvande effekt, inte minst på utbildningsvärlden. Användningen av internet i akademiska sammanhang ökar, och dess roll i lärande är hett debatterad. För många lärare som inte växt upp med denna teknik verkar dess effekter alarmerande och potentiellt skadliga.
Denna oro, även om det är förståeligt, skriva argumenterande uppsatser, är missriktad. Nackdelarna med internetanvändning uppvägs av dess avgörande fördelar för studenter och lärare – som en unikt omfattande och tillgänglig informationskälla; ett sätt för exponering för och engagemang med olika perspektiv; och en mycket flexibel lärmiljö, skriva argumenterande uppsatser. Kroppen i en argumenterande uppsats är där du utvecklar dina argument i detalj. I standardformatet med fem stycken för korta uppsatser tar kroppen upp tre av dina fem stycken.
I längre uppsatser blir det fler stycken och kan delas upp i avsnitt med rubriker. Varje stycke täcker sitt eget ämne, introducerat med en ämnesmening. Det här exemplet har ett Rogerianskt tillvägagångssätt: Det erkänner först fördelarna med den motsatta positionen och belyser sedan problem skriva argumenterande uppsatser den positionen. Lärare har uppenbarligen inte fel när de ser användningen av Wikipedia som allestädes närvarande bland sina elever; men påståendet att det motverkar engagemang med akademiska källor kräver ytterligare utredning. Denna punkt behandlas som självklar av många lärare, men Wikipedia själv uppmuntrar uttryckligen eleverna att titta på andra källor.
Faktum är att för många studenter är Wikipedia deras första möte med begreppen citering och hänvisning. Användningen av Wikipedia har därför en positiv sida som förtjänar djupare överväganden än den ofta får. En argumenterande uppsats avslutas med en slutsats som sammanfattar och reflekterar över argumenten som framförs i kroppen. Inga nya argument eller bevis dyker upp här, men i längre uppsatser kan du diskutera styrkorna och svagheterna i ditt argument och föreslå ämnen för framtida forskning. I alla slutsatser bör du betona relevansen och vikten av ditt argument. Internet har haft en stor positiv inverkan på skriva argumenterande uppsatser av utbildning; Bortsett från enstaka fallgropar, är dess värde uppenbart i många tillämpningar.
Undervisningens framtid ligger i de möjligheter internet öppnar för kommunikation, forskning och skriva argumenterande uppsatser. Som skriva argumenterande uppsatser popularitet av distansutbildningsprogram, skriva argumenterande uppsatser, eleverna värdesätter den flexibilitet och tillgänglighet som digital utbildning erbjuder, och utbildare bör fullt ut ta till sig dessa fördelar. En argumenterande uppsats tenderar att vara en längre uppsats som involverar oberoende forskning och syftar till att föra ett originellt argument om ett ämne. Dess avhandlingsuttalande gör ett kontroversiellt påstående som måste stödjas i ett mål, skriva argumenterande uppsatser, evidensbaserat sätt.
Det syftar snarare till att förklara något t.ex. Expository essäer är ofta kortare uppdrag och förlitar sig mindre på forskning. På högskolenivå måste du korrekt citera dina källor i alla uppsatser skriva argumenterande uppsatser, forskningsrapporter och andra akademiska texter förutom tentor och klassövningar. Lägg till ett citat när du citerar parafraser eller sammanfattar information eller idéer från en källa. Du bör också ange fullständig källinformation i en bibliografi eller referenslista i slutet av din text, skriva argumenterande uppsatser. Det exakta formatet på dina citat beror på vilken citeringsstil du instrueras att använda.
De vanligaste stilarna är APAMLA och Chicago, skriva argumenterande uppsatser. Majoriteten av de uppsatser som skrivs på universitetet är någon slags argumenterande uppsats. I kompositionsklasser kan du få uppgifter som specifikt testar din förmåga att skriva en argumenterande uppsats. Låt en språkexpert förbättra ditt skrivande. Kontrollera ditt papper för plagiat om 10 minuter. Gör kontrollen. Generera dina APA-citat gratis! APA Citation Generator. Vad är ditt plagiatpoäng? Jämför din tidning med över 60 miljarder webbsidor och 30 miljoner publikationer.
När behöver jag citera källor? När skriver jag en argumenterande uppsats? Är den här artikeln till hjälp? Jack Caulfield Jack är en britt baserad i Amsterdam, med en MA i jämförande litteratur. Han skriver och redigerar för Scribbr, och läser mycket böcker på fritiden. Andra elever gillade också. Det brukar komma i slutet av inledningen. Hur man skriver ämnesmeningar En ämnesmening sammanfattar huvudpoängen i varje stycke. Använd ämnesmeningar för att strukturera dina idéer och hålla dina stycken fokuserade, skriva argumenterande uppsatser. Hur man skriver en expository essä En expository essä ger en förklaring av ett ämne.
flugornas herre kritisk essä
Användningen av internet i akademiska sammanhang ökar, och dess roll i lärande är hett debatterad. För många lärare som inte växt upp med denna teknik verkar dess effekter alarmerande och potentiellt skadliga. Denna oro, även om den är förståelig, är missriktad. Nackdelarna med internetanvändning uppvägs av dess avgörande fördelar för studenter och lärare – som en unikt omfattande och tillgänglig informationskälla; ett sätt för exponering för och engagemang med olika perspektiv; och en mycket flexibel lärmiljö. Kroppen i en argumenterande uppsats är där du utvecklar dina argument i detalj.
I standardformatet med fem stycken för korta uppsatser tar kroppen upp tre av dina fem stycken. I längre uppsatser blir det fler stycken och kan delas upp i avsnitt med rubriker. Varje stycke täcker sitt eget ämne, introducerat med en ämnesmening. Det här exemplet har ett Rogerianskt tillvägagångssätt: Det erkänner först fördelarna med den motsatta positionen och belyser sedan problem med den positionen. Lärare har uppenbarligen inte fel när de ser användningen av Wikipedia som allestädes närvarande bland sina elever; men påståendet att det motverkar engagemang med akademiska källor kräver ytterligare utredning. Denna punkt behandlas som självklar av många lärare, men Wikipedia själv uppmuntrar uttryckligen eleverna att titta på andra källor. Faktum är att för många studenter är Wikipedia deras första möte med begreppen citering och hänvisning.
Användningen av Wikipedia har därför en positiv sida som förtjänar djupare överväganden än den ofta får. En argumenterande uppsats avslutas med en slutsats som sammanfattar och reflekterar över argumenten som framförs i kroppen. Inga nya argument eller bevis dyker upp här, men i längre uppsatser kan du diskutera styrkorna och svagheterna i ditt argument och föreslå ämnen för framtida forskning. I alla slutsatser bör du betona relevansen och vikten av ditt argument. Internet har haft en stor positiv inverkan på utbildningsvärlden; Bortsett från enstaka fallgropar, är dess värde uppenbart i många tillämpningar. Framtiden för undervisningen ligger i de möjligheter som internet öppnar för kommunikation, forskning och interaktivitet.
Som populariteten för distansundervisning visar, värdesätter eleverna flexibiliteten och tillgängligheten som erbjuds av digital utbildning, och lärare bör fullt ut ta till sig dessa fördelar. En argumenterande uppsats tenderar att vara en längre uppsats som involverar oberoende forskning och syftar till att föra ett originellt argument om ett ämne. Dess avhandlingsuttalande gör ett kontroversiellt påstående som måste stödjas på ett objektivt, evidensbaserat sätt. Det syftar snarare till att förklara något t.ex. Expository essäer är ofta kortare uppdrag och förlitar sig mindre på forskning. På högskolenivå måste du korrekt citera dina källor i alla uppsatser, forskningsartiklar och andra akademiska texter förutom tentor och övningar i klassen. Lägg till ett citat när du citerar, parafraserar eller sammanfattar information eller idéer från en källa.
Du bör också ange fullständig källinformation i en bibliografi eller referenslista i slutet av din text. Det exakta formatet på dina citat beror på vilken citeringsstil du instrueras att använda. De vanligaste stilarna är APA, MLA och Chicago. Majoriteten av de uppsatser som skrivs på universitetet är någon slags argumenterande uppsats. I kompositionsklasser kan du få uppgifter som specifikt testar din förmåga att skriva en argumenterande uppsats. Låt en språkexpert förbättra ditt skrivande. Kontrollera ditt papper för plagiat om 10 minuter.
Gör kontrollen. Generera dina APA-citat gratis! APA Citation Generator. Vad är ditt plagiatpoäng? Författaren börjar med att ge en översikt över motargumentet, därefter dyker uppsatsen upp som första meningen i tredje stycket. Uppsatsen ägnar sedan resten av tidningen åt att demontera motargumentet och visa varför läsare ska tro på den andra sidan. Började i , det hade ett mål att eliminera malaria i Afrika inom de nästa tio åren. Baserat på tidigare framgångsrika program i Brasilien och USA, fokuserade programmet främst på vektorkontroll. Detta inkluderade bred distribution av klorokin och sprejning av stora mängder DDT. Mer än en miljard dollar spenderades på att försöka avskaffa malaria.
Programmet led dock av många problem och i , WHO tvingades erkänna att programmet inte hade lyckats utrota malaria. En av huvudorsakerna till att projektet misslyckades var att det fastställde enhetliga strategier och policyer. Genom att inte ta hänsyn till variationer mellan regeringar, geografi och infrastruktur var programmet inte alls så framgångsrikt som det kunde ha varit. De flesta afrikanska länder har inte resurserna att skicka allt sitt folk till läkare och få skott, och de har inte heller råd att rensa våtmarker eller andra malariabenägna områden. Dessutom har den utbredda användningen av klorokin skapat läkemedelsresistenta parasiter som nu plågar Afrika söder om Sahara.
Som ett resultat måste nyare, dyrare läkemedel användas för att förebygga och behandla malaria, vilket ytterligare driver upp kostnaderna för malariabehandling för en region som har dåligt råd med det. Istället för att utveckla planer för att behandla malaria efter att infektionen har uppkommit, bör programmen fokusera på att förhindra att infektion uppstår i första hand. Ett av de billigaste och mest effektiva sätten att förebygga malaria är att implementera insekticidbehandlade sängnät ITNs. Dessa nät ger en skyddande barriär runt den eller de som använder dem. Sängnät är också mycket effektiva eftersom de flesta myggbett sker medan personen sover, så sängnät skulle drastiskt kunna minska antalet överföringar under natten. Eftersom pengar är så knappa i Afrika söder om Sahara är den låga kostnaden en stor fördel och en viktig anledning till att programmet är så framgångsrikt.
Sängnät kostar ungefär 2 USD att tillverka, håller i flera år och kan skydda två vuxna. Studier har visat att för varje fler nät som används dör ett barn mindre i malaria. Att minska antalet människor som insjuknar i malaria skulle också minska fattigdomsnivåerna i Afrika avsevärt, och därmed förbättra andra aspekter av samhället som utbildningsnivåer och ekonomin. Vektorkontroll är effektivare än behandlingsstrategier eftersom det innebär att färre människor blir sjuka. När färre människor blir sjuka är den arbetande befolkningen starkare som helhet eftersom människor inte sätts arbetslösa från malaria och inte heller tar hand om sjuka släktingar. Dessutom tillbringar en familj med medlemmar som har malaria ungefär en fjärdedel av sin inkomstbehandling, inklusive förlusten av arbete som de också måste ta itu med på grund av sjukdomen.
En stark arbetande befolkning skapar en starkare ekonomi, vilket Afrika söder om Sahara är i desperat behov av. Denna uppsats börjar med en introduktion, som avslutas med tesen att malariautrotningsplaner i Afrika söder om Sahara bör fokusera på förebyggande snarare än behandling. Den första delen av uppsatsen beskriver varför motargumentet behandling snarare än förebyggande inte är lika effektivt, och den andra delen av uppsatsen fokuserar på varför förebyggande av malaria är den bästa vägen att ta. Det finns många sätt som betalningar kan fungera på. De kan vara i form av en frimarknadsstrategi, där idrottare kan tjäna vad marknaden än är villig att betala dem, det kan vara en fast summa pengar per idrottare, eller studentidrottare kan tjäna inkomster från rekommendationer, autografer, och kontroll över deras likhet, liknande sättet toppolympier tjänar pengar på.
Förespråkare för idén anser att eftersom collegeidrottare är de som tränar, deltar i spel och tar in publik, borde de få någon form av kompensation för sitt arbete. Anhängare av denna idé pekar på Zion Williamson, Duke basketsuperstjärna, som under sitt första år ådrog sig en allvarlig knäskada. Williamson verkar ha kommit överens med dem och förklarade att han var berättigad till NCAA-utkastet senare samma år. Om han fick betalt, kan han ha stannat hos Duke längre. Betalande idrottare kan också stoppa rekryteringsskandalerna som har plågat NCAA. I NCAA fråntog University of Louisvilles herrbasketlag dess nationella mästerskapstitel eftersom det upptäcktes att tränare använde sexarbetare för att locka rekryter att gå med i laget.
Det har förekommit dussintals andra rekryteringsskandaler där collegeidrottare och rekryter har blivit mutade med allt från att få sina betyg ändrade, till att få gratis bilar, till att bli mutade. Genom att betala college-idrottare och lägga ut deras löner i det fria, kan NCAA få slut på de olagliga och underliggande sätt som vissa skolor och tränare försöker locka idrottare att gå med i. Människor som argumenterar mot tanken på att betala collegeidrottare tror att praktiken kan vara katastrofal för collegeidrotter. Det kan också förstöra det snäva kamratskapet för många collegelag om spelare blir avundsjuka på att vissa lagkamrater tjänar mer pengar än de är. De hävdar också att betalande collegeidrottare faktiskt betyder att bara en liten bråkdel skulle tjäna betydande pengar.
Av division I-idrottsavdelningarna tjänar färre än ett dussin några pengar. De som är emot betalande collegeidrottare tror också att idrottarna redan får tillräckligt med förmåner. Inga andra studenter får i närheten av så mycket från sina skolor. Människor på denna sida påpekar också att även om NCAA tar in en enorm summa pengar varje år, är det fortfarande en ideell organisation. Att ta bort en betydande del av dessa intäkter skulle skada mindre program som är beroende av de pengarna för att fortsätta köra. Collegeidrottare spenderar en betydande mängd tid och energi på att spela för sin skola, men de kompenseras för det av de stipendier och förmåner de får. Att lägga till en lön till det skulle resultera i ett högskoleidrottssystem där endast en liten handfull idrottare som sannolikt blir miljonärer i de professionella ligorna betalas av en handfull skolor som går in i anbudskrig för att rekrytera dem, medan majoriteten av studenternas friidrott och högskoleidrottsprogram lider eller till och med stängs av på grund av brist på pengar.
Att fortsätta erbjuda den nuvarande förmånsnivån till studentidrottare gör det möjligt för så många människor att dra nytta av och njuta av högskoleidrotter som möjligt. Denna argumenterande uppsats följer den Rogerianska modellen. Se alltid till att ditt examensarbete är lätt att hitta. Innan du börjar skriva din uppsats, undersök vad den andra sidan tror och vad deras starkaste sidor är. För varje poäng du gör, se till att du har fakta som stödjer det. Några exempel är tidigare studier gjorda på ämnet, undersökningar av stora grupper av människor, datapunkter, etc. Det bör finnas många siffror i din argumenterande uppsats som stödjer din sida av argumentet.
Detta kommer att göra din uppsats mycket starkare jämfört med att bara lita på dina egna åsikter för att stödja ditt argument. Argumenterande essäer är övertygande essäer som använder fakta och bevis för att stödja sin sida av argumentet. De flesta argumenterande essäer följer antingen Toulmin-modellen eller Rogerianska modellen. Genom att läsa bra argumenterande uppsatsexempel kan du lära dig hur du utvecklar din uppsats och ge tillräckligt med stöd för att få läsarna att hålla med om din åsikt. När du skriver din uppsats, kom ihåg att alltid göra din avhandling tydlig, visa var den andra sidan är svag och backa upp din åsikt med data och bevis. Behöver du skriva en argumenterande uppsats också? Kolla in vår guide om de bästa argumenterande essäämnena för idéer! Du kommer förmodligen också att behöva skriva forskningsuppsatser för skolan.
Vi har täckt dig med potentiella ämnen för forskningsartiklar. Din antagningsuppsats kan sluta som en av de viktigaste uppsatserna du skriver. Följ vår steg-för-steg-guide för att skriva ett personligt uttalande för att få en uppsats som kommer att imponera på högskolor. Christine tog examen från Michigan State University med examen i miljöbiologi och geografi och tog sin masterexamen från Duke University. I gymnasiet fick hon poäng i den 99:e percentilen på SAT och utsågs till National Merit Finalist. Hon har undervisat i engelska och biologi i flera länder. Vårt nya student- och föräldraforum, på ExpertHub. com , låter dig interagera med dina kamrater och PrepScholar-personalen. Se hur andra elever och föräldrar navigerar i gymnasiet, högskolan och antagningsprocessen.
Fråga frågor; få svar. Hur man får en perfekt, av en perfekt målskytt.
No comments:
Post a Comment