Friday, December 31, 2021

F scott fitzgerald uppsatser

F scott fitzgerald uppsatser



Detta uppnås främst genom användningen av Föregående Gå till sida. Han var Fitzgeralds redaktör, mentor och borgenär. tillämpa filter avbryt. Scott Fitzgerald T. Kära Scott, f scott fitzgerald uppsatser, Dearest Zelda redigerad av Jackson R. Eliot använder motsägelsen av ihåliga och uppstoppade män för att





Relaterade kategorier



Scott Fitzgerald och publicerad i en bok av New Directions Publishing. De dök först upp i tidningen Esquire på s. Den första typen av brott tycks ske snabbt - den andra typen sker nästan utan att du vet om det men upptäcks verkligen plötsligt. Innan jag fortsätter med denna korta historia, låt mig göra en allmän observation - testet av en förstklassig intelligens är förmågan att hålla två motsatta idéer i sinnet samtidigt, och fortfarande f scott fitzgerald uppsatser förmågan att fungera. Man bör, f scott fitzgerald uppsatser, till exempel kunna se att saker och ting är hopplösa och ändå vara fast besluten att göra dem annorlunda.


Livet var något du dominerade om du var bra. Livet gav lätt efter för intelligens och ansträngning, eller till vilken andel som kunde uppbådas av båda. Det verkade som ett romantiskt företag att vara en framgångsrik litterär man - du skulle aldrig bli lika känd som en filmstjärna, men den ton du hade var förmodligen längre - du skulle aldrig ha makten som en man med stark politisk eller religiös övertygelse men du var säkert mer självständig. Naturligtvis var du för alltid missnöjd inom ditt yrkesutövande, men jag, för en, skulle inte ha valt någon annan. När tjugotalet passerade, med mina egna tjugoårsålder som marscherade lite före dem, löste mina två ungdomars ånger – att jag inte var tillräckligt stor eller bra nog för att spela fotboll på college och att jag inte kom utomlands under kriget – i barnsliga vakendrömmar av imaginärt hjältemod som var tillräckligt bra f scott fitzgerald uppsatser gå och sova i rastlösa nätter.


Livets stora problem verkade lösa sig själva, och om det var svårt att fixa dem gjorde det en för trött för att tänka på mer allmänna problem, f scott fitzgerald uppsatser. Livet för 10 år sedan var till stor del en personlig angelägenhet, f scott fitzgerald uppsatser. Om jag kunde göra detta genom de vanliga sjukdomarna - inhemska, professionella och personliga - så skulle egot fortsätta som ett pilskott från ingenting till ingenting med sådan kraft att bara gravitationen äntligen skulle föra det till jorden. I sjutton år, med ett år av medvetet loafing och vila i centrum - fortsatte det så, med en ny syssla bara en trevlig utsikt till nästa dag.


I Nu kan en man spricka på många sätt - kan spricka i huvudet - i vilket fall beslutsmakten tas från dig av andra! eller i kroppen, när man bara kan underkasta sig den vita sjukhusvärlden; eller i nerverna. William Seabrook berättar i en osympatisk bok, med viss stolthet och ett filmslut, om hur han blev offentlig ansvarig. Det som ledde till hans alkoholism eller var kopplat till det var en kollaps av hans nervsystem. Även om den nuvarande författaren inte var så intrasslad - efter att ha vid den tiden inte smakat så mycket som f scott fitzgerald uppsatser glas öl i sex månader - det var hans nervösa reflexer som gav vika - för mycket ilska och för många tårar. Dessutom, för att gå tillbaka till min tes att livet har en varierande offensiv, insikten om att ha spruckit var inte samtidigt med ett slag, utan med en uppskov.


Inte långt innan hade jag suttit på kontoret till en f scott fitzgerald uppsatser doktor och lyssnade på en allvarlig dom. Med vad som i efterhand verkar lugnt, hade jag gått vidare om mina angelägenheter i staden där jag bodde, f scott fitzgerald uppsatser, inte bry sig så mycket, inte tänka på hur mycket som hade lämnats ogjort, eller vad som skulle bli av det och det ansvaret, f scott fitzgerald uppsatser, som människor gör i böcker; Jag var väl försäkrad och jag hade i alla fall bara varit en medelmåttig skötare av det mesta som fanns kvar i mina händer, även av min talang, f scott fitzgerald uppsatser. Men jag fick en stark plötslig instinkt att jag måste vara ensam, f scott fitzgerald uppsatser. Jag hade sett så många människor i hela mitt liv - jag var en genomsnittlig mixer, men mer än genomsnittlig i en tendens att identifiera mig själv, mina idéer, mitt öde, med de av alla klasser som jag kom i kontakt med.


Jag räddade alltid eller blev frälst - på en enda morgon gick jag igenom känslorna som kan tillskrivas Wellington på Waterloo. Jag levde i en värld f scott fitzgerald uppsatser outgrundliga fientliga och oförytterliga vänner och anhängare. Men nu ville jag vara helt ensam och så ordnad som viss isolering från vanliga omsorger. Det var ingen olycklig tid, f scott fitzgerald uppsatser. Jag gick bort och det var färre människor. Jag upptäckte att jag var bra och trött. Det är det verkliga slutet på historien. Vad var livets lilla gåva som gavs tillbaka i jämförelse med det? Jag insåg att under dessa två år, för att bevara något - en inre tystnad kanske, f scott fitzgerald uppsatser, kanske inte - jag hade avvänt mig från allt jag brukade älska - att varje livsakt från morgontandborsten till vännen vid middagen hade blivit en ansträngning.


Jag såg att jag länge inte hade gillat människor och saker, utan bara följt den rangliga gamla föreställningen att tycka om, jag såg att även min kärlek till mina närmaste blev bara ett försök att älska, f scott fitzgerald uppsatser, att mina tillfälliga relationer - med en redaktör, en tobaksförsäljare, barn till en vän, bara var vad jag kom ihåg att jag skulle göra, från andra dagar. Jag sov på hjärtat nu för jag visste att ju förr jag kunde tröttna ut det, till och med lite, desto snabbare skulle den välsignade timmen av mardröm komma som, som en katarsis, skulle göra det möjligt för mig att bättre möta den nya dagen.


Det fanns vissa fläckar, vissa ansikten jag kunde titta på. Som de flesta mellanvästerlänningar har jag aldrig haft några andra än de vagaste rasfördomarna - jag hade alltid haft en hemlig yen för de vackra skandinaviska blondinerna som satt på verandor i St. Det här är urbant, impopulärt prat. F scott fitzgerald uppsatser till f scott fitzgerald uppsatser till något gillade jag läkare och flickbarn upp till cirka tretton års ålder och väluppfostrade pojkbarn från ungefär åtta år och framåt. Jag skulle kunna ha frid och lycka med dessa få kategorier av människor. Jag glömde tillägga att jag gillade gamla män - män över 70, ibland över 60 om deras ansikten såg rutinerade ut. Tja, det, barn, är det sanna tecknet på att spricka. Det är ingen vacker bild. Oundvikligen kördes den hit och dit inom dess ram och utsattes för olika kritiker.


Trots det faktum att den här historien är över låt mig lägga till vårt samtal som ett slags efterskrift:. Så hon sa: Lyssna. Världen existerar bara i dina ögon - din uppfattning om den. Du kan göra den så stor eller liten som du vill. Jag kände en viss reaktion på vad hon sa, men jag är en långsamt tänkande man, och det föll mig samtidigt att av alla naturkrafter är vitalitet den ofördelbara. Jag kunde gå från hennes dörr, hålla mig försiktigt som sprucket porslin och gå bort in i bitterhetens värld, där jag byggde ett hem med sådant material som finns där - f scott fitzgerald uppsatser citat till mig själv efter att jag lämnade hennes dörr:. Men om saltet har förlorat sin doft, varmed skall det saltas? Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till sidfot webbplatskarta.


Detta utdrag är omtryckt med tillstånd från New Directions Publishing. The Crack-Up av F. Funktioner Klassrumsresurser: Fitzgerald. Du kanske också gillar The Education of Gore Vidal.





urdu punkt uppsats



Faktorerna inblandade i hans senare liv hjälpte honom att komponera hans mest välkända. Scott Fitzgerald myntade för att beskriva den pråliga eran som började efter första världskriget under det rytande tjugotalet. Det var en glädjefull tid full av stort välstånd. Han publicerade många kända böcker under denna tid som The Great Gatsby och Tender is the Night. Fitzgerald påstod sig veta en hel del om glitter och glamour från det rytande tjugotalet, medan han aldrig upplevde dessa aspekter själv. Även om F. Scott Fitzgerald hade många kamper med alkoholism.


Fitzgerald hade stora alkoholproblem och ställdes inför många ekonomiska misslyckanden under hela sitt liv som skrivande men har visat sig vara begåvad på många sätt att skriva. Francis Scott Key Fitzgerald var en novellförfattare, en essäist. Scott Fitzgerald föddes den 24 september, i St. Paul Minnesota och dog den 21 december i Hollywood av hjärtattack. Han var son till Edward Fitzgerald och Mary McQuillan. Ingen av dem var författare eller hade något med skrivande att göra för den delen så där F. Francis Scott Key är vem F. Scott Fitzgerald.


Denna författare utvecklade ett rykte om att dricka och var känd för sitt personliga liv lika mycket som sitt skrivande Oakes. För att bättre förstå F. Scott Fitzgerald, man måste undersöka hans personliga liv, verk och världsbilder. Född i St. Paul, Minnesota i september. som F. Scott Fitzgerald som hade många problem med alkohol och andra problem under hela sitt liv. Vissa av dessa hinder var svåra att hantera, så F. Scott Fitzgerald hittade inspiration genom sin fru Zelda Sayre, som låg bakom många böcker. Som bevis genom hans villighet till sin fru och hängivenhet för sitt arbete, leder F.


Scott Fitzgerald var ambitiös och målstyrd av inte bara den yttre omgivningen utan hans alltid så viktiga amerikanska dröm. Fitzgerald var. F Scott Fitzgerald var en av 1900-talets mest inflytelserika författarna. Även om hans sista färdiga verk var för mer än 60 år sedan, njuts de idag med mer entusiasm och hyllning än de var när de skrevs. Hans verk citeras som ett inflytande för många andra författare. Fitzgerald såg sitt författarskap som en återspegling av sitt eget liv. Hans verk är nära baserade på hans upplevelser i Princeton, under första världskriget och hans kärleksliv. Även om han inte var överdrivet populär på den tiden. Boken finns fortfarande tillgänglig under det förlaget.


Vid tidpunkten för sin död ansågs och ansågs Fitzgerald sig ha varit, den olyckliga affischpojken för det ruinerande Roaring Twenties. Recensenterna var respektfulla, till och med entusiastiska eller åtminstone allvarligt intresserade. Hemingway förlorade ingen tid på att slänga Fitzgerald till Perkins, deras gemensamma redaktör, en koppling som Fitzgerald, redan en litterär stjärna, hade arrangerat för den okända och kämpande Hemingway när de träffades i Paris i s. Esquire-bitarna verkar vara så eländiga. Det kommer en till. Förutom att detta utbyte, mycket citerat sedan dess, aldrig inträffade. Hemingway var utan tvekan glad över att överföra börsen till Fitzgerald och adoptera den minnesvärda zingern för sig själv. Hans böjelse är mot megalomani och min till melankoli. I sina vänners ögon kan Fitzgerald ha brutit särprägel.


Men hans essäer tände en narrativ revolution som fortsätter att puttra i amerikanskt skrivande – i framväxten av memoarer och tilltalandet av personliga essäer i dagstidningar, för att bara nämna två uppenbara formförändringar inom publicering. Och det är publicering, inte bara skrivande, som står på spel här. Hans elände var infödd i hans tid och plats. Det var kulturellt. Det var mycket tydligt inte modernt - men jag såg det i andra, såg det i ett dussin män av ära och industri sedan kriget. Men ingen kulturell förändring sker i ett vakuum. Något i luftlänkarna förändras till förändring, vilket senare gör ett mönster uppenbart, en fundamental förändring.


Ändå är dessa två kulturella eller andliga tillfällen, som började sina offentliga liv samtidigt, i djupet av den stora depressionen, sammanlänkade på det sätt som historien ensam kan göra uppenbar, visa ett gemensamt landskap, skapa eller helt enkelt erkänna koherens. Som behövde ännu mer splittring av den stora, älskade formen? Speciellt av de där fula små bitarna. Faktum är att essän bebor ett mellanliggande territorium mellan berättelse och dikt. Det kan vara dess grundläggande överklagande. Berätta en historia och fundera sedan på den – allt i samma arbete. Fitzgerald känner sig tveksam till personligt avslöjande precis som Hemingway och Dos Passos gör. Psykologer och AA kallar det för avskildhet.


Men om saltet har förlorat sin doft, varmed skall det saltas? Vid den andra uppsatsen svider han under kritiken han har fått från sina litterära vänner. Som han gjorde i slutet av den första uppsatsen, anammar han i den andra andlighetens språk för att beskriva kvaliteten på hans ödslighet och förtvivlan, och gör en sväng på St. I den tredje, när han går bortom beskrivningen av sitt tillstånd mot en lösning, behåller han samma gestaltning, men vänder ut och in på det. Inget av detta låter äkta. Han skrev sin klagan. Paul, Minnesota, ett faktum jag lärde mig några år efter att jag flyttade in i radhuset i brunsten på Laurel Avenue, innan detta lummiga gamla kvarter gentrifierades. Under de första åren kunde jag titta ut genom mitt fönster på andra våningen för att se två bilar stanna skriande i korsningen, en påse med vitt pulver passerade från den ena till den andra, innan var och en bröt iväg igen.


Det var en av de där charmiga urbana platserna som konstnärer och andra udda ankor flyttar till och tar sig till innan advokaterna och läkarna, museikuratorerna och psykoterapeuterna anländer. Paul innan resten av familjen återvände. Och en viss önskan. Innan jag visste att huset var kopplat till Fitzgerald ringde jag platsen för Heartbreak Hotel eftersom det verkade som att dess lediga lägenheter rutinmässigt hyrdes av personer som skilde sig eller skilde sig, sorgsna säckar traskade uppför de mörka trappor i den viktorianska brunstenen med huvudet neråt.


En mycket crack-up typ av plats. Men ärligt talat, i St.

No comments:

Post a Comment